De eerste 4-tact modellen
Johannes Gutgemann – alias John Taylor – richt samen met William Gue de firma Taylor Gue op. Zij fabriceren frames voor Ormonde Motorcycles, die met uit Belgie afkomstige inbouwmotoren van het merk Kelecom voorzien worden. In 1905 nemen zij Kelecom over.
Onder de gekozen merknaam Veloce starten ze met de fabrikage van eigen ontwerp motorfietsen. De 2HP Veloce was geen succes- de samenwerking met partner William Gue wordt beeindigd. John Taylor richt dan Veloce Ltd op.
Produktie van eerste generatie 4 takt motorfietsen blijft de eerste jaren ondergeschikt aan de fabrikage van fietsonderdelen. Er worden divere modellen ontwikkeld -welke met meer of minder succes op de markt komen. In 1916 stopt alle produktie van motorfietsen tengunste van inschakeling voor oorlogsindustrie.
Type 2HP 1905
motortype | 1 cilinder viertakt |
boring x slag | 80 x 80 |
cilinderinhoud | circa 400 cc |
versnellingen | 1 |
aandrijving | riem ketting voor trapondersteuning |
fabrikage periode | maart-october 1905 |
bijzonderheden | fabrikage door Taylor Gue Ltd. Eigenaar/Directie: John Goodman. Merknaam: Veloce |
hangende inlaatklep- automatisch | |
staande uitlaat klep- mechanisch | |
Taylor Gue Ltd gaat in october 1905 failliet. Veloce Ltd concentreert zich op fabrikage van fietsen |
2 1/2 Hp
motortype | 1 cilinder 4 takt met inlaatklep boven uitlaatklep |
boring x slag | ;68 x 76 en 70 x 76 |
cilinderinhoud | 276 cc en 293 cc |
versnellingen | 2 – conische koppeling |
aandrijving | riem |
fabrikage periode | 1910-1913; en 1914-1916 |
bijzonderheden | motorblok ontwerp : Percy Goodman |
krukas eenzijdig gelagerd met extern vliegwiel . Patent: 24499 | |
kickstarter extra vanaf 1913 |