De KTT Productie Modellen
In navolging van de racesuccessen met de Velocette OHC fabrieksracers bracht Velocette in september 1928 de KTT als replica race model.
De KTT techniek was een mix van de KSS sportieve toerversie en de tuning kennis van de Works racemotoren. Deze productie machines waren beperkt over de toonbank te koop voor particuliere race enthousiasten.
In 1929 werden er al 100 stuks KTT verkocht; deze machines maakten dat het merk Velocette een brede bekendheid kreeg op de circuits. Verdere ontwikkeling op basis van de Works racemotoren resulteerde in nieuw KTT modellen. In 1938 verschijnt dan de KTT Mk VIII-in feite een bijna kopie van de Works racers waarmee Ted Mellors en Stanley Woods zo succesvol waren.
De Mk VIII is de ultieme produktie racer voor de prive rijders.
Een beperkt aantal Mk VIII kwam ook naar Nederland- dit mede dankzij de importeur Stokvis. Binnen de Velocette Club Nederland zijn er enkele gelukkigen die een Mk VIII bezitten.
KTT Mk I
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
versnellingen | 3 – close ratio/positief stop voetschakeling |
fabrikage periode | 1928-1930 |
bijzonderheden | replica van de KTT fabrieksracers-nu met versterkt carter-Webb vork versterkt met extra bracing. voor en achter wiel 21 inch |
motornummers | KTT1-KTT266 |
KTT Mk II & III
De KTT Mk II werden gebouwd vanaf september 1930 tot september 1931. Deze zijn te beschouwen als de 1931 produktie racers. In december 1932 kwam de KTT Mk III. De verschillen zitten vooral in compressie-nokprofielen-nokvolgers, ed. Tevens kreeg de Mk III een dikkere cilindervoet.
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
versnellingen | 3- Mk II & 4 – Mk III |
fabrikage periode | Mk II: 1930-1931 Mk III:1931-1932 |
bijzonderheden | voor en achter 21 inch wielen |
motor nummers | Mk II: KTT 267 – KTT 333 slechts 32 complete motorfietsen-overige ‘nummers werden als losse blokken verkocht! MK III: KTT 334-366 |
MK IV
Met de MK IV werden diverse aanpassingen doorgevoerd. De gietijzeren cilinderkop kreeg een 14 mm bougie-haarspeldveren en aangepaste koelribben. In december 1933 kwam er een bronzen cilinderkop, waardoor de motor beter thermische belastbaar was tot 8000 omw/min. Ook werd het achterframe voorzien van een extra onderframe en werd de Webbvork met extra brace gemonteerd.
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 mm |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1932-1934 |
bijzonderheden | vanaf KTT503 voorzien van aluminium brons cilinderkop hairpin klepveren extra oliepomp aan cilinderkop |
motornummers | KTT 410 – KTT 550 |
MK V
Met de introduktie van de MK V brengt Veloce de KTT op gelijk ontwikkelingsniveau van haar Works machines. Allereerst betekent dit de noodzakelijke verbetering van de wegligging. Een geheel nieuw frame vermindert de trillingen en verbetert ook de ophanging van de versnellingsbak. Dit frame wordt ook gebruikt voor de nieuwe KSS MK II en MSS modellen. Het KTT blok wordt gewijzigd ; de cilinder krijgt een diepere montage in het carter. Ook past Veloce lange doorgaande bouten toe, die de cilinderkop en de cilinder tesamen op het carter bevestigen.
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 mm |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1935 – 1936 |
bijzonderheden | Motorblok voorzien van doorgaande cilinder bouten-verbeterd smeersysteem op cilinderkop. Nieuw frame met vertikale zadelbuis en gesloten onderzijde. Voorvork extra versterkt. |
motornummers | KTT 550 -KTT 620 |
MK VI Works Model
Het was in 1935 dat Veloce onder invloed van Stanley Woods experimenteel een nieuw KTT blok en frame ontwikkelde. Daarbij werd gebruik gemaakt van de KSS MK II aluminium cilinderkop en het KTT MK V onderblok. In totaal werden er 3 stuks 350 cc exemplaren gebouwd. Deze MK VI ‘s werden niet als productie modellen beschouwd.
Opmerkelijk is dat er binnen onze club een MK VI in bezit is.
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1936-1937 |
bijzonderheden | Stanley Woods adviseerde het motorblok verder naar voren te plaatsen zodat er meer gewicht op het voorwiel ruste. De voorbuis van het star frame kreeg een steilere stand van ongeveer 14 graden, hierdoor werd de wegligging aanzienlijk verbeterd. |
ook een 500cc blok- met zgn dogkennel cilinderkop | |
motornummers |
350 cc KTT 621-622-623 500 ccKTT 624 |
MK VII
In 1938 verscheen de KTT MK VII als produktie model -nu met de vergrote aluminium clinderkop.De MK VII was een bijna replica van de Works racing KTT uitvoering, zoals door Ted Mellors met succes geraced werden. De produktie periode was met slechts 7 maanden uiterst kort; dit als gevolg van introduktie van achterwielvering.
In Nederland is er nog een MK VII in prive bezit.
motortype | eencilinder viertakt SOHC |
boring x slag | 74 x 81 mm |
cilinder inhoud | 348 cc |
vermogen | |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1938 |
bijzonderheden | Frame identiek aan MK VI -Webb voorvork met centrale veer unit incl. telescopische geleider-aluminium cilinderkop 9 inch vierkant -geheel gesloten klepmechanisme – excentrische tuimelaar assen. |
motornummers | KTT 700 etc 39 stuks |
KTT Mk VIII
DE KTT MK VIII is voor kenners de ultieme racemotor van alle Engelse merken. Haar wegligging-betrouwbaarheid en prestaties liggen op een zeer hoog niveau. Logisch dat veel prive rijders voor deze motor kozen. Geintroduceerd in 1939 werden er 50 stuks in dat jaar geproduceerd.
In 1947 werd de MK VIII opnieuw in het leveringsprogramma opgenomen. Het laatste exemplaar- KTT 1090 – werd in 1953 naar Nieuw Zeeland verscheept. In totaal zijn er meer dan 230 stuks verkocht.
Ook in Nederland waren er toendertijd prive rijders die via importeur Stokvis een exemplaar wisten te bemachtigen. Anno heden kunnen enkele clubleden zich de gelukkige bezitter van een MK VIII noemen.
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | 27 PK bij 7000 omw/min |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1938-1950 |
bijzonderheden | Door de stand van de voorbuis aan te passen op 10 graden kon het motorblok nog verder naar voren geplaatst worden. Het achterframe werd voorzien van een swingarm en Dowty Oleomatic schokbrekers. De wegligging van dit swingarm frame was optimaal. |
motornummers | KTT 801-KTT 1090 |