De K Productie Modellen
De geestelijke vader van de K modellen is Percy Goodman, die in 1924 zijn eerste versie van het K(K=camshaft) model presenteerde. De keuze voor de bovenliggende nokkenas (OHC) beoogde maximale toerentallen, zodat de K modellen geschikt waren voor verdere ontwikkeling van hun fabrieksracers. In de jaren 20 waren de concurrerende merken wedstrijdmotoren kopklepper modellen met stoterstang klepbediening(OHV).
Het OHC Velocette ontwerp was duidelijk superieur, hetgeen aangetoond zou worden met de latere successen van de Veloce fabrieksteams oa met TT races op Isle of Man. Het kon niet uitblijven dat vervolgens ook de concurrenten met OHC modellen verschenen.
In onderstaand overzicht de productie K-modellen, die gewoon bij de dealers te koop waren. Zij werden als snelle toermachines aangeboden.
Model K
motortype | 1 cilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
aandrijving | kettingen |
versnellingen | 3 -handgeschakeld |
fabrikage periode | 1925-1928 |
bijzonderheden | bij introduktie werd de naam Veloce gebruikt. Alras werd dit op verzoek van dealers en publiek gewijzigd in Velocette |
KSS Model MK1
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | 18-19 pk bij 5800 omw/min |
aandrijving | kettingen |
versnellingen | 3 later 4 |
fabrikage periode | 1925-1935 |
bijzonderheden | handversnelling tot 1932 daarna voetversnelling smalle spatborden voor racelook KSS vanaf 1928 als sport tour model |
Model KTP
Geintroduceerd in 1930 als toermodel voorzien van een twinport OHC engine. De ontstekingsmagneet werd vervangen door bobine ontsteking. De dynamo werd geplaatst achter de cilinder. De twinport cilinderkop bleek tov de KSS uitvoering minder efficient.
Ook de bobine ontsteking bleek niet betrouwbaar.Na circa 1300 stuks werd de fabrikage in 1931 beeindigd.
KTS Model MK1
Geintroduceerd in 1931 als opvolger van de KTP. Als toermodel voorzien van brede spatborden, beenschermen en voetplanken. In 1935 vervangen door KTS MK2.
KSS Model MK II
De KSS Mk II is een compleet redesign van het eerdere succesvolle KSS gietijzeren model. Het rijwielgedeelte is gelijk aan het frame van de MSS, dat op zich weer het frame van de KTT Mk V volgt . Het motorblok heeft nu een gesloten kleppenhuis, zodat olie lekkage geminimaliseerd wordt. Deze KSS is voor Velocette liefhebbers de ultieme productie motor. Velen betreuren het dat Velocette het OHC concept in de naoorlogse jaren 50-60 niet gecontinueerd heeft
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
aandrijving | kettingen |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1936-1947 |
bijzonderheden | nieuw ontwerp OHC met gesloten klepbediening. frame gelijk MSS-gebaseerd op KTT Mk5. 21 inch voorwiel en 20 inch achterwiel. Webb voorvork werd in 1947 vervangen door Dowty telescoop voorvork |
KTS Model MK II
Algemeen: De KTS MkII is het tourmodel van de KSS.
motortype | eencilinder 4 takt OHC |
boring x slag | 74 x 81 |
cilinderinhoud | 348 cc |
vermogen | |
aandrijving | kettingen |
versnellingen | 4 |
fabrikage periode | 1936-1940 |
bijzonderheden | brede spatborden- voor en achter 19 inch wielen |