topfc

Johannes Gütgemann -oprichter 

Velocette is een franse naam voor motorfietsen gefabriceerd in Birmingham op een typisch engelse wijze door de firma Veloce Limited, die in 1905 opgericht werd door een uit Duitsland afkomstige immigrant Johannes Gütgemann.

Johannes Gütgemann- de oprichter

De naam Velocette: Het is misschien niet zo voor de hand liggend maar Velocette is niet de naam van de engelse motorfietsfabriek. Deze was Veloce Ltd (veloce is latijn voor snelheid).

De eerste modellen hadden Veloce tankemblemen. Echter kort voor de eerste wereldoorlog werd er een kleine tweetakt ontwikkeld en om de afwijkende aard van deze machine te benadrukken werd deze aangeduid als Velocette,dwz kleine Veloce.

Na deze oorlog ging de Veloce firma of beter gezegd de Goodman familie zich voornamelijk bezighouden met een tweetaktprogramma en bleef vanzelfsprekend de Velocette aanduiding gebruiken.

Maar de komst van de 350cc bovennokker in 1926, Model K, gaf de fabriek de kans om weer naar het grotere werk om te keren. En vervolgens stond er weer Veloce op de tankemblemen. “Haal dat er eraf “, zeiden de dealers "Motorrijders zijn vergeten wat Veloce betekent". En zo hadden de Goodmans geen andere keuze dan alle te maken motorfietsen, ongeacht formaat of prestatie Velocette te noemen.

In 1933 werd het bovennokker model vergezeld door een slim stoterstang kopklepper 250 cc motorfietsje, ontworpen op de tekentafel door Eugene Goodman. Om het gewicht van de kleppentrein laag te houden om zodoende meer toeren te kunnen maken, waren de nokken hoog in de timingkast geplaatst en werden aangedreven door een tandwieltrein, in het begin met rechte vertanding en later om de herrie te dempen met schuine vertanding.

 Bertie Goodman in actie-24 uurs record 1961

Dit was de MOV, vanaf zijn introductie een succes, en werd spoedig gevolgd door een overeenkomstige 350 cc kopklepper de welbekende MAC.
Twee jaar later, en speciaal voor zijspangebruik, verscheen het derde M-model de 495 cc Model MSS. Dit was de eerste Britse fiets uitgerust met automatische vervroeger, de MSS werd veelal geëxporteerd. Oud Velocette medewerker Len Moseley vermeldt in zijn boek My Velocette Days dat er zelfs naar Japan werd verscheept.

  

De Goodman familie

Bij nationalisatie in 1911 werd de naam Goodman aangenomen. De Goodman familie– vader, zonen en dochter, kleinzonen hadden de inspiratie en het organisatie vermogen om ondanks hun altijd financieel zwakke bedrijf motorfietsen te produceren die zich onderscheiden van de concurrentie door originaliteit , verfijnde techniek en superieure kwaliteit.

Boven:  Goodman familie schema

 

Peter Goodman

De Goodman familie bestond uit enthousiaste motorrijders.
De kleinzonen Peter en Bertie waren actieve testers van hun eigen producten.

 

Percy Goodman was de ontwerper van het K model, waarmee Velocette zeer bekend zou worden als TT winnaar.

 

De daaruit voortkomende KSS serie werd als productie machine zeer populair bij de sportieve rijders en de KTT replica productieracers waren zeer geliefd bij de privé-renners.

Het M model werd door Eugene Goodman ontworpen en getekend door Charles Udall. Geïntroduceerd in 1933 als een 250 cc MOV bleef dit ontwerp de basis voor de geliefde ééncilinder modellen MAC, MSS, Viper, Venom inclusief de Thruxton. Dit traditionele ontwerp werd geproduceerd tot 1971 tevens het jaar van liquidatie van de Velocette fabriek.

 

Eugene en Percy Goodman