In 1913 introduceert Veloce Ltd een door Percy Goodman ontworpen kleine 2 tact met cilinderinhoud 206 cc. Prijs en kwaliteit waren aantrekkelijk voor een groot publiek. De merknaam op de tank was Veloce, maar in de volksmond werd er vanwege dat het een kleine motorfiets was gesproken over Velocette. Reden voor de fabriek het logo op de tank conform aan te passen. Oorspronkelijk waren het toermodellen en een damesmodel. In 1916 stopt de produktie vanwege het inschakelen van Veloce Ltd voor fabrikage van oorlogstuig. De fabrikage wordt in 1919 hervat .Tweetakt motoren zijn de basis voor het Velocette programme; het model GTP dat vanaf 1930 verschijnt zal tot 1940 blijven. Dit overzicht toont de ontwikkeling van 2- tact modellen en de specifieke kenmerken.
In Nederland is zijn er wenig vroege 2 tact modellen bekend. Clubleden zijn in bezit van meerdere GTP exemplaren.
Type 2 1/4 HP
motortype | eencilinder 2 takt |
boring x slag | 60.3 x 73 en 62 x 73 |
cilinderinhoud | 206 cc en 220 cc |
vermogen | 3.65 pk bij 2800 omw/min |
versnellingen | 1 |
aandrijving | riem |
fabrikage periode | 1913 |
bijzonderheden | merknaam in 1913 nog Veloce -in 1914-1916 gewijzigd in Velocette |
eenzijdig gelagerde krukas apart smeersysteem ipv mengsmering |
Model D
motortype | eencilinder 2 takt |
boring x slag | 62 x 73 |
cilinderinhoud | 220 cc |
versnellingen | 2 |
aandrijving | ketting |
fabrikage periode | 1915-1916 |
bijzonderheden | trommelrem achter |
geen koppeling |
Model S
motortype | eencilinder 2 tact |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 2 of 3 |
aandrijving | ketting |
fabrikage periode | 1921-1922 |
bijzonderheden | 2 speed;koppeling;-geen kickstarter3 speed koppeling met kickstarter2 speed voorzien van kookoppeling |
Model E
motortype | eencilinder 2-Tact |
boring x slag | 62 x 73 / 62 x 80 |
cilinderinhoud | 220 / 249 |
versnellingen | 2 of 3 |
fabrikage periode | 1922-1926 |
bijzonderheden | koppeling en kickstarter |
Model G
motortype | nog nader in te vullen |
boring x slag | nog nader in te vullen |
cilinderinhoud | nog nader in te vullen |
versnellingen | nog nader in te vullen |
aandrijving | nog nader in te vullen |
fabrikage periode | nog nader in te vullen |
bijzonderheden | nog nader in te vullen |
Economy Model A
motortype | eencilinder 2 tact |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 2 |
aandrijving | ketting & riem |
fabrikage periode | 1923 -1924 |
bijzonderheden | lichte versie van model G |
rem voor: trommel | |
rem achter: blok in pulley | |
smeerpomp ontbreekt |
Economy Model B
motortype | eencilinder 2 tact |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 2 of 3 |
aandrijving | ketting |
fabrikage periode | 1923-1924-1925 |
bijzonderheden | lichte versie model G |
vervanger van Model A | |
rem voor :4 inch trommel | |
rem achter: 4 inch trommel |
Economy Model AC
motortype | eencilinder 2 tact |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 2 of 3 |
aandrijving | ketting |
fabrikage periode | 1925-1927 |
bijzonderheden | licht economy model |
koppeling en kickstarter | |
productie aantal | 1150 stuks |
Economy Model H
motortype | eencilinder 2 tact |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 2 of 3 |
aandrijving | ketting |
fabrikage periode | 1925-1927 |
bijzonderheden | dubbele uitlaat poort |
rem voor: 5 inch trommel | |
rem achter: 4 inch trommel | |
achterframe 3 inch verlengd | |
productie aantal | 570 stuks |
Model U
motortype | eencilinder 2 tact |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 3 |
aandrijving | ketting |
fabrikage periode | 1927-1929 |
bijzonderheden | zadeltank |
webbvoorvork | |
rem voor/achter: 6 inch trommel | |
productie aantal | 1700 stuks verkoopsucces |
GTP
motortype | eencilinder 2-takt |
boring x slag | 63 x 80 |
cilinderinhoud | 249 |
versnellingen | 3 later 4 |
aandrijving | ketting |
fabrikageperiode | 1930-1940 en 1946 |
bijzonderheden | dubbele uitlaat batterij ontsteking; electrische verlichting |
Productie totaal | 7877 stuks |
De GTP, voor het eerst getoond op de Olympia Show 1929 in London- was in vele opzichten een nieuw ontwerp. Het frame was nu onder open en werd door het motorblok verbonden.
Het motorblok kreeg een conventionele krukas met 2-zijdige lagers, en de cilinder had een losse kop.
De GTP had ipv de gebruikelijke magneet bobine ontsteking. Benzine en olie waren gescheiden.
De oliepomp was verbonden met de gasschuif van de carburateur zodat de oliedosering geregeld werd door het motortoerental.
Hiermee was Velocette de eerste met het zgn. autolube systeem.