Vroege Modellen

De eerste 4-tact modellen


Johannes Gutgemann – alias John Taylor – richt samen met William Gue de firma Taylor Gue op. Zij fabriceren frames voor Ormonde Motorcycles, die met uit Belgie afkomstige inbouwmotoren van het merk Kelecom voorzien worden. In 1905 nemen zij Kelecom over.

Onder de gekozen merknaam Veloce starten ze met de fabrikage van eigen ontwerp motorfietsen. De 2HP Veloce was geen succes- de samenwerking met partner William Gue wordt beeindigd. John Taylor richt dan Veloce Ltd op.

Produktie van eerste generatie 4 takt motorfietsen blijft de eerste jaren ondergeschikt aan de fabrikage van fietsonderdelen. Er worden divere modellen ontwikkeld -welke met meer of minder succes op de markt komen. In 1916 stopt alle produktie van motorfietsen  tengunste van inschakeling voor oorlogsindustrie.

Type 2HP 1905

 motortype 1 cilinder viertakt 
 boring x slag 80 x 80
 cilinderinhoud circa 400 cc
 versnellingen 1
 aandrijving riem  ketting voor trapondersteuning
 fabrikage periode  maart-october  1905 
 bijzonderheden  fabrikage door Taylor Gue Ltd.  Eigenaar/Directie: John Goodman.  Merknaam: Veloce
  hangende inlaatklep- automatisch
  staande uitlaat klep-  mechanisch
  Taylor Gue Ltd gaat in october 1905  failliet. Veloce Ltd concentreert zich  op fabrikage van fietsen

2 1/2 Hp

 motortype 1 cilinder 4 takt met inlaatklep  boven uitlaatklep
 boring x slag;68 x 76  en  70 x 76
 cilinderinhoud 276 cc    en   293 cc 
 versnellingen 2 – conische koppeling
 aandrijving riem
fabrikage periode1910-1913; en 1914-1916
 bijzonderheden motorblok ontwerp : Percy Goodman
  krukas eenzijdig gelagerd met extern  vliegwiel . Patent: 24499
  kickstarter extra vanaf 1913